پنجشنبه 13 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ چشمه باداب سورت کجاست + عکس (1402)

⚡ چشمه باداب سورت کجاست +  عکس (1402)

⚡ چشمه باداب سورت کجاست + عکس (1402)


نویسنده: رزا کجوری
16 تیر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ چشمه باداب سورت کجاست + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



باداب سورت، رویای رنگین:

اگر گذرتان به ساری افتاده است اما به دیدن چشمه ‌های سورت نرفته ‌اید باید بگوییم که خودتان را از دیدن یکی از جذاب ‌ترین و زیباترین جاذبه ‌های گردشگری طبیعی ایران محروم کرده ‌اید.

چشمه باداب سورت ساری

چشمه پلکانی باداب سورت

باداب سورت که بسیاری آن را با نام چشمه ‌های رنگی می ‌شناسند در روستای ارست بخش چهاردانگه ‌ی شهرستان ساری واقع شده است. افراد زیادی سالانه به مقصد باداب سورت کوله بار سفر می ‌بندند. اما شگفتی این چشمه ‌های رنگی چیست؟ نشانی دقیق آن کجاست؟ بهترین فصل بازدید از باداب سورت کی است؟ 
در این مطلب قرار است شما را با خود به دیدن این چشمه ‌های بهشتی ببریم. پس بار سفر ببندید و در این مسیر با ما همراه باشید. 

آدرس: مازندران، شهرستان ساری، بخش چهادانگه، روستای ارست، چشمه باداب سورت

بلیط ورودی: 20 هزار تومان (در تاریخ 1402/04/01)

 

چشمه باداب سورت ساری

چشمه رنگین باداب سورت

  • مسیر دسترسی به باداب سورت

فاصله ساری تا چشمه های سورت حدودا دو ساعت است. به خصوص که  اخیرا مسیر دسترسی به چشمه آسفالت شده است و تا 100متری ورودی چشمه، جاده کاملا هموار است. به طوری که حتی شما می‌ توانید با وسیله نقلیه شخصی خود را به باداب سورت برسانید. 

چشمه باداب سورت ساری

تابلوی راهنمایی در مسیر چشمه

در همان ابتدای مسیر می توانید یک چشمه تازه کشف شده را ببینید که متاسفانه خشک شده است. هرچند تلاش برای احیای آن صورت گرفته اما تا زمان نگارش این مطلب خبری از موفقیت آمیز بودن تلاش ها به گوش نرسیده است. بعد از آن، چند چشمه دیگر هم به چشم می خورد که ممکن است فکر کنید چشمه های اعجاب انگیز باداب سورت هستند. اما برای دیدن دومین چشمه ی آب شور در دنیا باید کمی جلوتر بروید. 

  • شگفتی ‌های چشمه ‌‌های باداب سورت 

برای آنکه بتوانید زیبایی این جاذبه گردشگری را درک کنید، چشم‌ هایتان را ببندید و خودتان را به میان کوه‌ های سر به فلک کشیده البرز برسانید. حالا چشمه ‌های پلکانی را تصور کنید که اطراف آن پوشیده از بوته ‌های زرشک وحشی است. می ‌توانید نفس عمیق بکشید و هوای تازه را استشمام کنید. آنچه که می ‌بینید به قدری زیبا است که بدون تردید مشابه آن را ندیده اید.
درخت های سوزنی برگ در بخش های مرتفع تر این چشمه ها به وفور وجود دارند و باعث شده اند که تصویری بسیار زیبا خلق شود. برخی به اشتباه فکر می کنند که باداب سورت نام یک چشمه است. این در حالی است که باداب سورت چندین چشمه پلکانی و رنگی است که از لحاظ رنگ، بو، مزه و حتی حجم آب با یکدیگر متفاوت است. مهم ترین شگفتی این منطقه هم، همین تفاوت است. به عنوان مثال آب یکی از چشمه‌ها، شور است و  چشمه ای که در پلکان بعدی قرار دارد ترش است. این چشمه های رنگی و خروشان از زمان پیدایش تا به امروز شکل اعجاب‌انگیزی به خود گرفته است و حالت پلکانی دارند. علت به وجود آمدن این طبقات، جریان آب های رسوبی و معدنی است. 

چشمه باداب سورت ساری

پلکانی بودن چشمه

  • بزرگترین چشمه باداب سورت

چشمه های باداب سورت مساحت های متفاوتی دارند. بزرگ‌ترین چشمه‌ این منطقه مساحتی حدود ۱۵ متر دارد. البته داشتن مساحتی بزرگتر تنها ویژگی این چشمه نیست. بلکه حاوی آب‌شور است و برای درمان بیماری ‌های پوستی زیادی مانند روماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند مردم بومی آن منطقه اعتقاد دارند که برای درمان سردردهای میگرنی هم بسیار موثر است. 
چشمه‌ ای سرخ رنگ با طعمی ترش در باداب سورت
یکی دیگر از چشمه هایی که توجه اغلب افراد را به خود جلب می کند، چشمه ای سرخ رنگ است. این چشمه در در بالادست و شمال غربی منطقه قرار دارد، رنگ سرخ این چشمه که ترکیب رنگ قرمز و نارنجی است به دلیل رسوب آهن است. این چشمه حاوی آب ترش است. 

  • محافظت از باداب سورت با اندکی تاخیر

اگر به همراه یک لیدر بومی به این منطقه بروید، ممکن است چیزهایی بشنوید که کمی برای شما ناخوشایند باشد. متاسفانه سال های طولانی از این منطقه هیچ محافظتی نشده است و افراد زیادی با ماشین یا حتی موتور وارد این چشمه ها می شدند. به همین دلیل بخشی از طبیعت بکر این منطقه قربانی بی مهری انسان شده است. هر چند دیر اما در نهایت برای حفاظت از این منطقه چاره اندیشی شده و در حال حاضر دور تا دور چشمه ها حصار وجود دارد. 

چشمه باداب سورت ساری

نمای چشمه

  • اگر در باداب سورت گرسنه شدید، نگران نباشید

شاید برایتان کمی عجیب باشد که در دل طبیعت؛ یک بوفه کوچک وجود داشته باشد که شما بتوانید از آن خوراکی تهیه کنید. اما روبروی پله های پلکانی، کمی دورتر از محوطه یک بوفه برای خرید است که اگر پس از راهپیمایی گرسنه با تشنه شدید می توانید به آن مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید در فصل هایی که بازدید از چشمه ها کمتر است، این بوفه ممکن است تعطیل باشد. به همین دلیل بهتر است داخل کیف خود کمی مواد غذایی داشته باشد تا دچار مشکل نشوید. 

  • بهترین زمان بازدید از باداب سورت

یکی از مهم‌ترین ویژگی های این جاذبه طبیعی بکر؛ این است که شما در تمام فصول سال می توانید از آن بازدید کنید. اما بهترین وقت، بهار است. زیرا طبیعت اطراف چشمه ها در حد اعلای خود قرار دارند و سبزی درختان و گیاهان شما را شیفته خود خواهد کرد. علاوه بر این چشمه‌ ها بسیار پر آب هستند. البته در فصول سرد رنگ چشمه ها بسیار دیدنی می شود و قرمزتر از فصل های گرم است. گویی که انارهای دانه سرخی را در بستر منطقه رها کرده اند. اما مسیر دسترسی سخت تر می شود و سرما هم می‌تواند آزاردهنده باشد. طبق تجربه ای که داریم اردیبهشت ماه، بهترین فصل رفتن به باداب سورت است.

چشمه باداب سورت ساری

چشمه در غروب آفتاب

 

  • برپایی کمپ یا اقامت در حوالی چشمه‌ ها

اغلب افرادی که به این منطقه می روند تمایل به اقامت شبانه دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید می توانید در خانه های بوم گردی ساکن شوید. اما در نظر داشته باشید که برپایی کمپ در اطراف چشمه‌ ها به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به منطقه، ممنوع است.

چشمه باداب سورت ساری

چشم انداز چشمه

 

هرچند شب نمی توانید در کنار چشمه ها باشید اما حتما غروب را در آنجا بگذرانید. منظره ای که خواهید دید به اندازه ای زیباست که حتی ما نمی توانیم کلماتی برای شرح آن پیدا کنیم. بنابراین وقت آن رسیده است که برای رفتن به باداب سورت برنامه ریزی کنید و از چشمه های رنگی دیدن کنید.

  • باداب سورت یک فرصت بی نظیر برای عکاسی

 اگر به عکاسی علاقه دارید باداب سورت می تواند سوژه ای بکر برای عکاسی شما باشد. با توجه به اینکه در منطقه آلودگی نوری وجود ندارد و آسمان کاملا طبیعی و تاریک است، عکس هایی که در شب گرفته می شوند به غایت زیبا و بی نظیر هستند.

البته بهترین زمان برای عکاسی از خود چشمه، طلوع خورشید است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که کمی سحرخیز باشید و هنگام طلوع خود را به چشمه برسانید. به شما قول می دهیم عکس هایی که ثبت خواهید کرد ارزش این سحرخیزی را خواهد داشت.

 

چشمه باداب سورت ساری

چشمه در هنگام شب


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ